کد خبر : 726
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 جولای 2021 - 14:38

توانمندسازی مردم روستاهای کویری در ایران

توانمندسازی مردم روستاهای کویری در ایران

آموزش مهارت های حرفه ای دری را برای ارتقای معیشت کویر نشینان باز می کندابو الجاسم ، 36 ساله ، ساکن شهر سی کال در استان شرقی خراسان جنوبی ، برای مدت کوتاهی مشغول کار بود و سنگهای سیاه استفاده شده برای سنگفرش خیابان های زینت شهرها را استخراج می کرد. امروز او هنوز در

آموزش مهارت های حرفه ای دری را برای ارتقای معیشت کویر نشینان باز می کند
ابو الجاسم ، 36 ساله ، ساکن شهر سی کال در استان شرقی خراسان جنوبی ، برای مدت کوتاهی مشغول کار بود و سنگهای سیاه استفاده شده برای سنگفرش خیابان های زینت شهرها را استخراج می کرد. امروز او هنوز در سنگ کار می کند ، اما سنگ های تزیینی و گران بها را تراش می دهد.

ابوالجاسم می گوید: “من کمتر از 500000 ریال ایرانی (کمتر از 5 دلار) روزانه درآمد کسب می کردم که در یک معدن زیرزمینی حفاری سنگ در صحرا انجام می دادم (در شرایط ناپایدار کار). امروز پس از آموزش و پشتیبانی ، به راحتی بیش از 1 میلیون و 700 هزار ریال روزانه درآمد کسب می کنم (این 17 دلار آمریکا است). من از خانه کار می کنم. “

این همسر ابو الجاسم ، فاطیما بود که برای اولین بار او را تشویق کرد تا در این دوره مینا کاری سنگ های قیمتی که توسط پروژه فاو برای احیای محوطه جنگل ها و اراضی تخریب شده برگزار می شود ، ثبت نام کند. فاطیما گفت: “من اولین نفری بودم که حدود سه سال پیش در این دوره ثبت نام کردم.” به نظر می رسید که پرداخت سنگهای قیمتی یک حرفه جالب و چشم انداز امیدوار کننده است ، و این همان چیزی است که به شوهرم گفتم. “

به لطف دوره آموزشی و وام کمیته صندوق دهکده ، که توسط این پروژه نیز پشتیبانی می شود ، زوجین تمام مهارت های لازم را کسب کرده و تمام تجهیزات لازم را برای شروع تجارت سنگ های قیمتی خود خریداری کردند.

تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) ، یک سازمان مالی سازگار با محیط زیست ، و دولت ایران پروژه احیای محوطه سازی جنگلها و اراضی تخریب شده را تأمین می کنند. این پروژه که از حمایت فنی FAO بهره مند می شود ، مشارکت جامعه و جامعه – ابتکارات مبتنی بر ابتکارات از سال 2011. این پروژه دوره هایی را آموزش می دهد که به طور خاص برای کمک به جوامع محلی برای تأمین معیشت پایدار تهیه شده است.

قبل از تماس با پروژه ، ابوالجاسم و همسرش فاطمه به سختی زندگی خود را تأمین می کردند. وقتی تجارت آنها به ثمر نشست ، ظرف دو سال آنها توانستند تمام بدهی های خود را که بیش از 5000 دلار است ، پرداخت کنند. امروز ، آنها به دنبال گسترش فروشگاه خانگی خود به دنبال استخدام کارگران جدید هستند.

institutions یا موسسات مشاركتی ، مانند صندوق توسعه پایدار جامعه و كمیته مدیریت و توسعه منابع روستاها، به ساكنان این توانایی را داده اند كه برنامه های جدید تجاری را پیشنهاد دهند ، این برنامه ها را بر اساس معیارهای اقتصادی ارزیابی كنند و محیط زندگی آنها را بهبود ببخشند.

نمایشگاه سنگ های زینتی و منبت کاری شده

از طریق صندوق و کمیته ، ساکنان این روستاها می توانند منابع را با هم بسیج کنند ، مسائل مورد علاقه مشترک را در اولویت قرار دهند و روش های عملی کردن برنامه های جمعی را مدیریت کنند.

این برنامه ها ممکن است شامل حفاظت از زمین ، پروژه های تکمیلی زیرساخت های ضعیف به لطف کار داوطلبانه ، تأمین مالی مشاغل جدید در مقیاس کوچک و ارائه کمک های مالی اضطراری به بیماران باشد. همه تصمیمات و تخصیص ها با اجماع و پاسخگویی متقابل انجام شده است.

محسن یوسفی ، مدیر پروژه در خراسان جنوبی گفت: “به عنوان مثال ، روستاییان می توانند برای مقابله با بیابان زایی و کاهش فرسایش خاک ، زمین هایی با نهال را پیشنهاد دهند.”

فاطیما بهشتی می افزاید: “امروز ، اعضای جامعه محلی اغلب دیگر از ما حمایت یا مداخله نمی کنند. آنها به اندازه کافی آموزش دیده اند تا کار خود را ادامه دهند و با مشکلات کنار بیایند. در صورت نیاز به بودجه بیشتر ، به ویژه برای پروژه های توسعه و برنامه های تجاری. در صورت نیاز به هماهنگی با مقامات دولتی ، در این موارد هنوز می توانند از ما کمک و مشاوره دریافت کنند. “

یوسفی نتیجه گیری می کند: “این روند نشان می دهد که این پروژه به اهداف خود رسیده است ، حتی اگر برای پایداری کامل آن راهی طولانی در پیش داشته باشیم.”

فائو به كشورها كمك مي كند تا سياست ها و برنامه هايي را تشويق كنند كه معيشت پايدار و تنوع درآمد ( SDG 1 ) و كار مناسب (SDG 8 ) و توانمندسازي زنان ( SDG 5 ) در مناطق روستايي را تشويق كند .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.