کد خبر : 825
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 جولای 2021 - 10:08

اقتصاد کلان چیست؟

اقتصاد کلان شاخه ای از اقتصاد است که بطور کلی به مطالعه چگونگی رفتار یک اقتصاد کلی می پردازد. در اینجا منظور ما، سیستم های بازار است که به صورت گسترده مدیریت می شوند. اقتصاد کلان پدیده های کلان اقتصادی مانند: تورم ، شاخص قیمت ها ، نرخ رشد اقتصادی ، درآمد ملی ، تولید ناخالص داخلی (GDP) و تغییرات درصد بیکاری را مطالعه می کند.

سوالات اصلی که اقتصاد کلان به آنها پرداخته شامل این موارد است: چه عواملی باعث بیکاری می شود؟ چه چیزی رشد اقتصادی را ایجاد یا تحریک می کند؟ اقتصاد کلان می کوشد تا عملکرد اقتصادی را اندازه گیری کند ، نیروهای محرک آن را درک کند و نحوه بهبود آن را برنامه ریزی کند.

اقتصاد کلان با عملکرد ، ساختار و رفتار کل اقتصاد سروکار دارد؛ در مقابل اقتصاد خرد بیشتر روی مواردی که در اقتصاد ایفای نقش می کنند (مانند افراد ، خانواده ها ، صنایع و غیره) تمرکز دارد.

مفهوم اقتصاد کلان:

تحصیل در اقتصاد بر دو نوع است: اقتصاد کلان و اقتصاد خرد. همانطور که این اصطلاح نشان می دهد ، اقتصاد کلان مربوط به اقتصاد کل به عنوان یک سناریوی یکپارچه است. به زبان ساده ، این روش بر روی عملکرد کل اقتصاد متمرکز شده و سپس روابطی را که بخشهای مختلف اقتصاد را به یکدیگر متصل می کند ، تجزیه و تحلیل می کند تا نحوه عملکرد کل اقتصاد را درک کند. این شامل توجه به متغیرهایی مانند بیکاری ، تولید ناخالص داخلی و تورم است.

اقتصاد کلان مدل هایی را توسعه می دهد که روابط بین این عوامل را توضیح می دهد. این مدل ها و پیش بینی های حاصل از آنها، توسط نهادهای دولتی برای کمک به ساخت و ارزیابی سیاست های اقتصادی ، پولی و مالی استفاده می شود. شرکت ها نیز از آنها برای تهیه استراتژی های خود در بازارهای محلی و جهانی استفاده می کنند. علاوه بر این ، سرمایه گذاران از آن برای معامله بر روی دسته های مختلف دارایی مردم استفاده می کنند.

با توجه به دامنه وسیع بودجه های دولت و تأثیر آنها بر سیاست اقتصادی بر مصرف کنندگان و مشاغل ، اقتصاد کلان به مواردی با تأثیرپذیری بالا مربوط می شود. اگر به درستی اعمال شود ، نظریه های اقتصادی بینش روشنی در مورد چگونگی عملکرد اقتصاد مطابق با آنها و پیامدهای بلند مدت برخی تصمیمات و سیاست ها ارائه می دهند.

نظریه های اقتصاد کلان همچنین می توانند با ایجاد درک جامع تری از آنچه کار درمانی را به وجود می آورد و چگونگی به حداکثر رساندن سودمندی و رفع کمبود منابع ، به شرکت ها و سرمایه گذاران فردی در تصمیم گیری بهتر کمک می کنند.

مفهوم اقتصاد کلان

محدودیت های اقتصاد کلان:

درک محدودیت های نظریه های اقتصادی نیز مهم است. نظریه ها غالباً در یک خلا composed ساخته می شوند و فاقد جزئیات خاصی در دنیای واقعی مانند سیستم مالیات ، هزینه و تنظیم نقل و انتقالات مالی هستند. دنیای واقعی برای پیش بینی های خود، از ترجیحات اجتماعی و آگاهی بسیار پیچیده است تا بتواند مورد تجزیه و تحلیل ریاضی قرار گیرد.

اما علی رغم محدودیت های نظریه های اقتصادی؛ ارزشمند است که از شاخص های اصلی ارائه شده توسط اقتصاد کلان مانند تولید ناخالص داخلی ، تورم و بیکاری استفاده شود. در این صورت عملکرد شرکت ها و هم سهام آنها بسیار تحت تأثیر شرایط اقتصادی فعالیت این شرکت ها قرار خواهد گرفت و مطالعه آمارهای اقتصاد کلان نیز می تواند به سرمایه گذاران در تصمیم گیری بهتر و شناسایی نقاط عطف کمک کند.

به همین ترتیب ، تعیین اینکه کدام نظریه ها برای یک اداره خاص دولتی مناسب ترند ، بسیار مهم است. اصول اساسی اقتصادی یک دولت چیزهای زیادی در مورد چگونگی پیروی دولت از سیستم مالیاتی ، قوانین ، هزینه های دولت و سیاست های مشابه بیان می کند. با درک خوب از تبعات تصمیمات مدیریتی ، سرمایه گذاران قادرند حداقل مروری بر آینده احتمالی این اقتصادها داشته و مطابق با اطمینان عمل کنند.

حوزه های تحقیقات اقتصاد کلان:

اقتصاد کلان یک حوزه گسترده است ، اما ما می توانیم دو حوزه تحقیقاتی را نشان دهیم که نشان دهنده این رشته است. زمینه اول عوامل تعیین کننده رشد اقتصادی درازمدت ، یا افزایش درآمد ملی است. حوزه دیگر بررسی علل و نتایج نوسانات درآمد ملی و اشتغال است که به آن چرخه تجارت نیز می گویند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.